تبلیغات
اندیشه فردا - تمركز هنگام مطالعه
شنبه چهارم اردیبهشت 1395

تمركز هنگام مطالعه

   نوشته شده توسط: مهدی میرزائی    نوع مطلب :مشاوره درسی ،

هنر یا تمرین تمركز،
مهم نیست كه زیست شناسی می خوانید و یا منچ بازی می كنید،
فقط باید روی كاری كه انجام می دهید متمركز شده و از حواس پرتی جلوگیری كنید.

همه ما در مواقعی توانایی متمركز شدن كامل را داریم، به مواقعی فكر كنید كه مثلا در هنگام بازی كه از آن لذت می بردید باخته اید و یا غرق یك فیلم، مسابقه یا موسیقی بوده اید. در آن هنگام به موضوع تمركز كامل داشته اید و یا به اصطلاح غرق آن موضوع شده بودید.

اما در مواقع دیگر،

  • فكر شما دائم از یك موضوع به موضوع دیگر می پرد.
  • نگرانی های فكری شما حواستان را پرت می كند.
  • قبل از اینكه متوجه شوید می بینید كه حواستان به یك موضوع خارجی منعطف شده است.
  • مطالبی كه مطالعه می كنید كسل كننده، سخت و یا شما هیچ علاقه ای به آن ندارید.

نكاتی كه در این نوشته مطرح می شود می توانند برای رفع این مشكلات به شما كمك كند كه شامل موارد زیر می شود:

  1. چیزهایی كه در هنگام مطالعه می توانید كنترل كنید.
  2. تمرینهایی برای تقویت تمركز.

چیزهایی كه در هنگام مطالعه می توانید كنترل كنید:

  • "من اینجا مطالعه می كنم"
    یك مكان، صندلی، میز و محیط مخصوص به مطالعه داشته باشید.
    تلفن و موبایل را از خود دور كنید.
    با خودتان تعهد كنید(حتی امضا كنید) كه حواستان پرت نمی شود.
    اگر دوست دارید در هنگام مطالعه موزیك گوش كنید، اشكالی ندارد، اما فقط تا هنگامی كه باعث حواس پرتی شما نشود.(مطالعات در مورد مفید بودن یا نبودن موسیقی در هنگام مطالعه تاكنون بی نتیجه بوده است)
  • مطالعه را به یك عادت تبدیل كرده و به یك برنامه موثر مطالعه پایبند باشید.
    مطالعه تان را با سطح انرژی درونی تان (روزانه، شبانه) تطبیق دهید.
    راهنمای ما در مورد برنامه ریزی و تعیین اهداف را مطالعه كنید.
  • متمركز شدن
    قبل از شروع به مطالعه چند دقیقه وقت را به تعیین اهداف و آنچه برای رسیدن به آن نیاز دارید اختصاص داده و به یك استراتژی كلی برای تحقق آن فكر كنید.
  • مشوق ها
    اگر لازم بود برای انجام موفقیت آمیز كارتان یك تشویق در نظر بگیرید،
    مثلا تماس با دوستتان، خوردن چیزی و یا پیاده روی و گردش.
    برای پروژه های خاص مثل مرور جزوات ترم، پروژه های طراحی و غیره یك تشویق خاص در نظر بگیرید.
  • موضوعات مطالعه را عوض كنید
    برای ایجاد تنوع در كار، موضوع مطالعه را هر یك یا دو ساعت عوض كنید.
  • فعالیتهای مطالعه تان را تغییر دهید
    مطالعه تان را فعال تر كنید، هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید مطالعه بهتری خواهید داشت.
    از خودتان بپرسید "چطوری می توانم در هنگام مطالعه فعال تر باشم؟" شاید مطالعه گروهی بهترین راه حل باشد؟ و یا سوال سازی در هنگام مطالعه؟
    اگر باید مطالب زیادی را مطالعه كنید روش SQ3R را امتحان كنید.
    از معلمتان در مورد شیوه های بهتر یادگیری سوال كنید. یك بار دیگر فراموش نكنید كه هر چه در هنگام مطالعه فعال تر باشید، بهتر یاد می گیرید.
  • وقت‌های استراحت منظم مناسب خودتان در نظر بگیرید
    موقع استراحت یك كار متفاوت انجام دهید، مثلا اگر نشسته بودید قدم بزنید و به یك مكان دیگر بروید.
  • جایزه بدهید
    وقتی كاری را به اتمام رساندید به خودتان جایزه بدهید.

تمرینهایی برای تقویت تمركز

  • پس از چند روز از انجام این تمرینات، باید نتایج آن قابل توجه باشد.
    اما مثل هر تمرین دیگری، بالا و پایین و سطح های مختلف دارد.
  • این تمرینات برای سایر فعالیت های شما هم موثر خواهد بود.

 

الان اینجا باش

این روش ساده اما كلیدی بسیار موثر است.

وقتی متوجه شدید فكرتان منحرف شده است، به خودتان بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوعی كه می خواهید برگردانید.

به عنوان مثال:
شما دارید مطالعه می كنید و ناگهان متوجه می شوید كه حواس شما به سایر تكالیفتان، به یك خاطره و یا به این واقعیت كه گرسنه هستید پرت می شود. در این هنگام به خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی با نگاه كردن به سوالات، خلاصه برداری ها، نقشه‌های فكری، عناوین مطالب و غیره تمركز خود را به موضوع مطالعه برگردانید و هر قدر كه ممكن است آن را حفظ كنید.

اگر دوباره فكرتان منحرف شد، با خود بگویید

"الان اینجا باش"

و به آرامی توجه خودتان را به موضوع برگردانید و این تمرین را مرتبا تكرار كنید، مطمئن باشید كه جواب می دهد!

سعی نكنید یك فكر خاص را از ذهنتان بیرون نگه دارید. مثلا همینطور كه نشسته اید سعی كنید به هیچ وجه در مورد كلوچه فكر نكنید. در این هنگام در ذهن خود احتمالا این فكر تكرار می شود كه "من نباید در مورد كلوچه فكر كنم، من نباید در مورد كلوچه فكر كنم..." و این باعث می شود تا این فكر برگردد.
وقتی شما سعی می كنید كه در مورد یك چیز خاص فكر نكنید باعث می شود تا آن فكر برگردد. بهتر است به جای این كار توجه خود را به موضوع اصلی منعطف كنید.

شاید لازم باشد تا این تمرین را صدها بار در هفته انجام دهید. به تدریج شما متوجه می شوید كه بازه های زمانی بین مواقعی كه فكرتان منحرف می شود هر چند روز یكبار بیشتر و بیشتر می شود. به همین خاطر بردبار باشید و به این تمرین ادامه دهید. پس از مدتی نتیجه آن شما را شگفت زده خواهد كرد.

سعی نكنید دائما در مورد پیشرفت خود قضاوت كنید. همین كه تمرین را مرتبا انجام می دهید به این معنی است كه در مسیر صحیح قرار گرفته اید و می توانید به خود بگویید كه كار لازم را انجام داده اید. تمرینات برای اینكه نتیجه خود را نشان دهند به زمان احتیاج دارند و البته به دلیل اینكه ذهن هیچوقت وضعیت ثابتی ندارد، نتیجه تمرینات دچار افت و خیزهای زیادی می شود.

 

زمان افكار و نگرانی‌ها

تحقیقات ثابت كرده است كه افرادی كه برای خود زمان افكار و نگرانی ها تخصیص می دهند پس از چهار هفته 35 درصد كمتر دچار نگرانی و حواس پرتی می شوند.

  1. یك زمان خاص روزانه برای فكر كردن در مورد نگرانی‌ها تخصیص دهید
    در مورد افكاری كه دائما به فكر شما می‌آیند و مزاحم تمركزتان در كارها می شوند فكر كنید.
  2. وقتی كه متوجه یك فكر مزاحم می شوید
    به خودتان یادآوری كنید كه یك زمان مخصوص برای فكر كردن در مورد آن دارید.
  3. بگذارید فكر مزاحم از شما دور شود
    شاید از روش "الان اینجا باش" استفاده كنید.
  4. به قرار خود برای زمان افكار و نگرانی‌ها عمل كنید
    تا در مورد مسائلی كه فكر شما را مشغول می كند فكر كنید و نگران شوید.

به عنوان مثال ساعت 4.5 تا 5 بعدازظهر را برای زمان افكار و نگرانی های خود تعیین كنید. حال در هر زمان دیگری از روز كه نگران چیزی شدید و فكرتان منحرف شد، به خودتان یادآوری كنید كه زمان مخصوصی برای آن نگرانی دارید. سپس بگذارید تا آن فكر در آن زمان از ذهنتان خارج شود و توجه خود را به موضوع اصلی برگردانید.

 

اندازه‌گیری میزان حواس پرتی

یك كارت كوچك با ابعاد حدودا 12 x 7 سانتیمتر تهیه كنید. دو خط كه كارت را به سه قسمت تقسیم كند در آن رسم كنید و هر یك از قسمتها را با نامهای "صبح"، "بعد از ظهر" و "شب" نامگذاری كنید.

حال از این به بعد هر وقت كه فكرتان از موضوع اصلی منحرف شد یك علامت در قسمت مربوطه در كارت بزنید. برای هر روز یك كارت مجزا در نظر بگیرید و آن را همیشه همراه خود داشته باشید. بعد از مدتی ملاحظه خواهید كرد كه همینطور كه با انجام تمرینات مهارتهای شما در تمركز حواس بیشتر می شود، از تعداد علامت ها هم كاسته می شود.

 

از انرژی درونی‌تان بهترین استفاده را ببرید

چه مواقعی انرژی درونی شما در بالاترین حد است؟ در چه ساعاتی احساس می كنید سطح انرژی شما پایین است؟ سخت ترین درسهایتان را در ساعاتی كه انرژی درونی تان بالاست مطالعه كنید. مثلا اگر احساس می كنید در ساعات اولیه شب بیشترین هوشیاری را دارید، مشكل ترین درسهایتان را در این ساعات مطالعه كرده و درسهای آسان تر را به ساعات بعدی موكول كنید.

اكثر افراد درسهای مشكلشان را به آخرین ساعات كه معمولا در آن خسته هستند موكول می كنند و همین امر باعث مشكل‌تر شدن ایجاد تمركز می شود. اگر شما هم این عادت را دارید آنرا كلا برعكس كنید، درسهای مشكل در ساعات اوج انرژی و درسهای آسانتر و آنهایی كه به آن علاقه دارید را به دیگر ساعات موكول كنید. انجام همین كار به تنهایی می تواند كمك بسیار موثری برای بهبود تمركز شما باشد.

 


What is limb lengthening surgery?
پنجشنبه شانزدهم شهریور 1396 09:15
Hi there, all the time i used to check website posts here in the early hours in the dawn,
for the reason that i like to gain knowledge of more and more.
What do you do for a sore Achilles tendon?
یکشنبه دوازدهم شهریور 1396 06:39
Thanks for a marvelous posting! I really enjoyed reading it, you may be a great author.I will be sure to bookmark your blog and
will eventually come back at some point. I want to encourage you continue your great
job, have a nice evening!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر